21-09-13

Leuke boeken

Ik lees best veel boeken. Vooral op vakantie gaan er veel boeken mee. Vandaag ga ik jullie wat van de boeken laten zien die ik lees. Als jullie dat leuk vinden, wil ik het ook best vaker doen!

Ik ga het over deze boeken hebben:



Het zijn er best veel voor in één post, dus ik ga deze keer alleen de eerste vijf doen. De andere komen binnenkort nog.

Ik laat steeds de voorkant van het boek zien, daarna schrijf ik op wat er op de achterkant staat en als laatste vertel ik waarom ik het een leuk boek vind.

De eerste:


Casper doet een paars tappen naar voren. Het klamme zweet staat in zijn handen. Even heeft hij het gevoel dat hij droomt en straks in bed wakker wordt. Hij heeft zich het laatste halfjaar zo vaak voorgesteld hoe het zou zijn als hij bij zijn vader voor de deur stond. Maar nu is het geen inbeelding, het is echt! Eén handeling en hij weet hoe zijn vader eruitziet. Casper haalt diep adem en drukt op de bel...

Ik vind dit boek leuk omdat het heel onverwachts afloopt. Ik vond het een heel zielig verhaal, en daar hou ik wel van. En Carry Slee is gewoon een supergoede schrijfster!


Nu komt er een serie van drie boeken:


"Zo Femke, Hoe is het?" vraagt de dokter.
"Goed." zeg ik.
Hij kijkt vragend naar mama. Ze heeft tranen in haar ogen.
"Slecht." zegt ze schor.
Zie je, stom kind? Je maakt haar verdrietig! galmt het door mijn hoofd.
Ik ga op de weegschaal staan. 29,8 kilo. Yes! Weer anderhalve kilo eraf sinds vorige week. Je moet stoppen, je zou tot de 30 gaan, denk ik. Maar de gedachte wordt weggeduwd door Femke 2. 
Ik mag niet stoppen, ik word nu juist mooi.

Femke wil slank zijn. Misschien wil Lotte dan wel weer vriendinnen met haar worden. Maar het loopt uit de hand. Femke 2- haar andere ik- krijgt steeds meer macht. Ze kan niet meer stoppen met afvallen en wordt opgenomen in het ziekenhuis. Maar zelfs daar geeft ze het niet op. Want hoe vind je de kracht om het gevecht aan te gaan met een vijand die ook je beste vriendin is?


Misschien begrijp je al waar dit boek over gaat: anorexia. Dit boek is geschreven door een meisje wat zelf anorexia heeft (gehad), daarom is het ook heel mooi en realistisch. Ik las dit boek met tranen in mijn ogen, en ik raad dit boek iedereen aan. Het is ook met een "ik- persoon" geschreven, en dat maakt het nog echter. Soms is het boek een beetje kinderachtig geschreven, maar daar stoor ik me niet aan. Dit is het eerste deel.


Nadat Femke uit de anorexiakliniek is ontslagen, moet ze de draad van het gewone leven weer oppakken. Ze gaat naar de brugklas, maar heeft het daar erg moeilijk. Hoe moet ze vrienden maken? Hoe zorgt ze ervoor dat niemand achter haar ziekte komt? Eten is voor haar nog steeds een enorm probleem, en langzaam maar zeker gaat ze toch weer stiekem lijnen... Op survivalkamp ontdekt Femke dat mensen haar waarderen om wie ze is, niet om hoe ze eruitziet, en leert ze nieuwe grenzen te verkennen én te verleggen! 
Dit boek maakt pijnlijk duidelijk dat je niet zo eenvoudig van anorexia genezen bent, al zit je dan niet meer in een kliniek.

Ook dit boek is supermooi geschreven. Er is niet zoveel over te zeggen, je moet het maar gewoon gaan lezen.



Het lijkt zo goed te gaan met Femke en haar strijd tegen anorexia: ze eet weer redelijk normaal en staat zichzelf zelfs toe een keer iets lekker te vinden. Maar gelukkig is ze niet. Op school vindt ze nauwelijks aansluiting bij haar klasgenoten, en als haar vakantievriendin langs wil komen, ziet ze daartegen op als een berg. Dan hoort ze iets over paardentherapie. Femke meldt zich aan en wordt toegelaten. De week op de ranch in sapje opent haar ogen!
Vrijheid is het derde en laatste boek over Femke.

Ook dit boek is echt geweldig. Milou laat je echt weten hoe het is om anorexia te hebben en dat je er niet in een keer vanaf bent. Je moet deze boeken echt een keer lezen.

Het laatste boek voor deze keer:


Wat doe je als je droom aan diggelen valt en je zelfvertrouwen tot onder het nulpunt daalt? Dan ga je, zoals Roza, naar New York! Als au pair, bijvoorbeeld.

Wat doe je als je in je eentje, ver van huis, ten einde raad bent? Dan zoek je nieuwe vrienden, maak je nieuwe plannen, ga je een blokje om met de hond, bak je een taart en laat je je niet gek maken door een pratend hert, een overspelig vriendje en een helse puber.

Wat doe je als je (per ongeluk) vreemdgegaan bent? Als je teveel drinkt, rookt en blowt, een verkeerde studie gekozen hebt, platzak bent en je vader je ontzoond heeft? Dan vlucht je naar Berlijn, zoals Neuz doet.


Dit boek is niet zielig ofzo, dit is juist een heel grappig boek! Veel van jullie zullen de boeken van Hoe Overleef Ik... wel kennen, en dit is het vervolg erop.
Gewoon een leuk boek, niet superspeciaal. 



Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen!

Liefs, Isabel


3 opmerkingen:

  1. Hey!! Ik ken ze allemaal al, behalve de eerste. Ik vind de boeken over Femke hartverscheurend, zo sneu... ik ken ze alle drie.

    Xx Janne
    www.hierisjanne.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Carry Slee etc. Ik ben meer fan van andere chicklits. (:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het boek van Carry Slee heb ik gelezen, de rest (nog) niet! Die serie over Femke lijkt mij ook erg mooi, maar wel zielig!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het altijd leuk als je een reactie achterlaat, ik lees ze allemaal!