17-09-13

Recept pepernoten

Sommige vinden het stom dat de pepernoten alweer in de winkel liggen, omdat sinterklaas nog wel even duurt. Andere mensen zijn blij, omdat pepernoten gewoon zo verschrikkelijk lekker zijn. Ik hoor bij de laatste groep. 
Ik kreeg zo veel zin in pepernoten, maar ik had geen zin om door de regen te fietsen om ze te gaan halen. Dus besloot ik ze zelf te pakken. Lees verder voor mijn recept voor pepernoten!! (Nou, eigenlijk zijn het geen pepernoten, maar kruidnootjes. Maar ik noem ze gewoon pepernoten.)



Dit heb je nodig:
  • 150 gram boter (op kamertemperatuur)
  • 125 gram bruine basterdsuiker
  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 10  gram speculaaskruiden
  • 4 eetlepels melk
Verder heb je alleen een oven, een bakplaat, bakpapier, een eetlepel (voor de melk), een kom en je handen nodig!

Dit moet je doen:

Doe de suiker, bakmeel en speculaaskruiden in een kom en mix alles een beetje. Snij de boter in een paar stukken en doe die erbij. Verkruimel de boter een beetje en kneed alles goed door. Doe nu de melk bij de mix. Nu moet je van het deeg een bal maken. Dit kan best moeilijk zijn. Als het niet lukt, zet het deeg dan een kwartiertje in de koelkast. Daarna zal het veel makkelijker gaan. 



Pak de bakplaat en leg daar een stuk bakpapier op. Verwarm nu de oven voor op 160 graden.

Van de grote deegbal moeten allemaal kleine pepernootjes gemaakt worden. Pak daarom steeds een klein beetje deeg in je handen. Rol het tot een bolletje, en druk die een klein beetje plat. Werk wel een beetje door.

Als de bakplaat vol is en de over voorverwarmd, kunnen ze de oven in. 
De pepernoten moeten 20 minuten bakken. 

 

Na die 20 minuten zien de pepernoten er niet uit alsof ze klaar zijn. Maar dat komt omdat de boter dan nog zacht is. Je moet ze dan gewoon uit de oven halen, anders verbranden ze.

Bij mij paste niet alles op één bakplaat. Dus terwijl de eerste nog in de oven stond begon ik met de pepernoten op de tweede bakplaat. Ook deze bakte ik 20 minuten.

Als de pepernoten uit de oven komen moeten ze nog afkoelen. Leg ze daarom eventjes op een rooster. Daarna kan je de pepernoten leuk neerzetten, bijvoorbeeld in een pot of op een bordje.



Zo zijn mijn pepernoten geworden. Het zijn er best veel, en eerst waren er zelfs nog wat meer, maar we hadden er al wat geproeft.
En jeetje, wat zijn ze weer lekker!! Ik had ze zo lang niet gegeten! En ik ben nu alweer verslaafd, ik hou van pepernoten!!!

Als jullie pepernoten net zo lekker vinden als ik, veel bakplezier!!

Liefs, Isabel

4 opmerkingen:

  1. Ooh, ik hou van pepernoten!
    Erg fijn dat je dit receptje op je blog hebt geplaatst, ik heb gelijk zin om ze te gaan maken...

    Liefs,
    Fashialies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, superleuk receptje, dit wordt mijn weekend :3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat super leuk zeg, dit ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het altijd leuk als je een reactie achterlaat, ik lees ze allemaal!