14-06-14

Anna Woltz, Honderd uur nacht

Ik kreeg voor mijn verjaardag (al weer even terug) het boek Honderd uur nacht van Anna Woltz. Ik wist niet zo goed wat ik van het boek moest verwachten, dus ik ben er maar gewoon in begonnen. Ik kan je vast vertellen, hij viel niet tegen!






























Honderdduizend steden bestaan er op de wereld. En ik ben gevlucht naar de stad die over twee dagen wordt getroffen door een orkaan.

De veertienjarige Emilia ontdekt iets vreselijks over haar vader. Zonder dat iemand het weet, vliegt ze in haar eentje naar New York. Maar het appartement dat ze via internet huurde, bestaat niet. En er komt een verwoestende orkaan op de stad af. Samen met twee Amerikaanse jongens en een heldhaftig klein meisje bereidt Emilia zich voor op de storm van haar leven.




Het boek is geschreven door Anna Woltz. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder iets van haar gelezen heb. Het boek is nog niet zo lang uit, de eerste druk was in begin 2014. Anna was er zelf bij toen de orkaan Sandy over New York kwam, en daar heeft ze de inspiratie voor dit boek vandaan gehaald.




Het boek gaat over Emilia. Ze vlucht naar New York voor iets wat haar vader gedaan heeft. Met de craditcard van haar vader heeft ze een ticket gekocht en een appartement gehuurd. Maar als ze in Amerika aankomt bij haar appartement, blijkt deze niet te bestaan. Het huis wat ze zogenaamd gehuurd had, is gewoon bewoond. Seth woont er samen met zijn zusje (Abby) en hun moeder, welke niet thuis was. Emilia weet niet goed wat ze moet doen, dus gaat ze maar op het stoepje wachten totdat ze een oplossing bedacht heeft. Iets later komt er een jongen, genaamd Jim, voorbij gelopen. Hij is dronken, net ontslagen en heeft iets aan zijn hand. Emilia besluit om hem thuis te brengen en hem te verzorgen. Ze slaapt die nacht in zijn appartement en geeft hem om de zoveel tijd pijnstillers. 

Als Emilia later in een museum is, hoort ze mensen praten over de orkaan Sandy die naar New York komt. Geschrokken zoekt ze onderdak. Uiteindelijk verblijft ze bij Seth en Abby thuis, wachtend op de orkaan. 




Zonder veel verwachtingen begon ik aan Honderd uur nacht. Gelijk op de eerste bladzijde werd ik al nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Het begint namelijk met dat Emilia op Schiphol staat en wegvlucht. Je weet nog niet waarom. Iets later kom je te weten dat haar vader iets ergs gedaan heeft, maar wat precies lees je pas als het verhaal al bijna klaar is. Hierdoor blijf je doorlezen, omdat je wilt weten wat er nou gebeurd is. Ik heb dit boek dan ook in twee avonden uitgelezen.

Het verhaal is vlot geschreven en leest makkelijk. Het einde van het verhaal vond ik een beetje dubbel. Het eindigt grappig, maar het is wel een erg open einde. Dit kan leuk zijn, omdat je zelf kan bedenken hoe het afloopt. Toch heb ik liever een verhaal met een echte afloop. Maar wie weet komt er nog een vervolg op Honderd uur nacht (ik hoop het wel) waar wordt verteld hoe het verder gaat. 




Hebben jullie dit boek wel eens gelezen? Wat vonden jullie ervan?

Liefs, Isabel.

3 opmerkingen:

  1. Leuk! Mn moeder zei ookal dat ik het eens moest lezen. Misschien ga ik ff naar de bieb ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken 'm nog niet maar het klinkt wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil dat het verhaal eeuwig zal duren! En ik wil weten of Emilia toch in New York blijft en ik wil weten ofdat ze echt nu samen zijn (Emilia en ****)
    Ik geef deze boek zeker 10/10!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het altijd leuk als je een reactie achterlaat, ik lees ze allemaal!